Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

måndag 14 mars 2011

Baconkyckling i grönpepparsås

Detta goda recept hittade jag på Min goda sida. Det blev fantastiskt gott så detta är garanterat en rätt som jag kommer göra flera gånger framöver. Jag har reviderat receptet lite efter eget tycke.


4 port.

4 kycklingfiléer
2 pkt bacon
200 g naturell färskost
3/4 msk grönpeppar i lag (krossad)
1 krm salt

Sås:
6 dl matlagningsgrädde (ev. hälften matlagning, hälften visp)
1 msk grönpeppar i lag (krossad)
1 krm salt
1 fond du chef kött
1-2 tsk soja

Krossa gönpepparkornen i en mortel. Blanda alla ingredienserna till såsen och låt sjuda 5 min. Smaka av med salt om du tycker det behövs.

Krossa grönpepparkornen i en mortel. Blanda den med färskosten och salt. Skär en ficka i kycklingfiléerna och fyll den med röran. Linda in filéerna i bacon och bind ihop dem med ett band. Stek kycklingen så den får fin färg, lägg sedan i en ugnssäker form och häll över såsen. Ställ in i ugnen i 225 grader i ca 20 min.

Servera med klyftpotatis eller hasselbackspotatis och grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar