Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 2 augusti 2018

Banan- och chokladpaj

En paj som påminner om de grillade bananerna som man kan göra på grillen. Den möra chokladen ger lite mer chokladsmak till pajen, men den är fortfarande söt. För den som vill kan man öka på den mörka chokladen och minska den ljusa.

ca 4 port

4-6 bananer (beror på storleken)
150 g ljus choklad
50 g 70% choklad
2 dl vetemjöl
1 dl socker
100 g rumsvarmt smör

Sätt ugnen på 200 gr. Skala och dela bananerna i cm-tjocka skivor, lägg dem i en pajform. Hacka chokladen grovt och strö över den. Nyp ihop mjöl, socker och smör eller kör dem i en mixer. Fördela smuldegen överst på pajen. Grädda i ca 15 min, tills den fått fin färg.
Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar