Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 8 april 2018

Köttfärslimpa

En jättegod köttfärslimpa. Använd skyn som blir runt limpan till sås. Servera med kokt potatis och grönsaker.

ca 8 port

800 g nötfärs
1 dl ströbröd
2 dl mjölk
1 1/2 gul lök
1 stor vitlöksklyfta (el 2 mindre)
2 ägg
3/4 dl tomatpuré
1 msk torkad timjan
1 1/2 tsk salt
2 krm peppar

Sätt ugnen på 200 gr. Blanda ströbröd och mjölk och låt svälla 5 min. Riv löken och pressa vitlöken. Blanda samman samtliga ingredienser till en smet (bearbeta den inte för mycket). Lägg smeten i en smord form och forma till en fin limpa. Baka i ugnen ca 45 min, temperaturen ska vara 68 gr.

Brunsås, ca 8 port:

4 msk smör
4 msk vetemjöl
ca 8 dl sky + mjölk
2 dl grädde
2-4 tsk kinesisk soja
ca 2 msk vinbärsgelé el lingonsylt
salt och peppar efter smak

Smält smöret. Tag grytan från plattan och vispa ner mjölet. Häll i ca 1 dl mjölk, vispa tills det inte finns några klumpar. Vispa i resten av sky, mjölk och grädde lite i taget under vispning,  Tillsätt soja och gelé och låt koka upp. Sjud någon minut och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar