Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

måndag 19 februari 2018

Smördegspiroger

Enkla, goda och frasiga piroger på smördeg.
Pirogerna kan sparas i kylen eller i frysen. Bäst blir de om de värms upp i ugnen, ca 150 gr i 20 min för en tinad pirog.

800 g nötfärs
1 lök
150 g färska champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 fond du chef beef
3 msk tomatpuré
500 g passerade tomater
2 tsk oregano
1-1½ tsk salt
2 krm svartpeppar

ca 2 dl lagrad riven ost
ca 10 smördegsplattor (färdiga, frusna)
1 ägg

Stek färsen. Riv lök och svamp grovt. Tillsätt lök, svamp och pressad vitlök och låt de fräsa med i köttfärsen ett tag. Tillsätt fond, tomatpuré, passerade tomater och oregano. Låt puttra 15-20 min. Smaka av med salt och peppar. Köttfärsen ska vara rätt salt eftersom sältan neutraliseras med smördegen då man äter dem (1½ tsk salt tyckte jag blev lagom).

Låt smördegsplattorna tina något (15-20 min). Kavla tu plattan till en fyrkant. Lägg på en stor sked köttfärsröra och strö på riven ost. Blöt kanterna med kallt vatten och vik ihop pirogen diagonalt.
Pensla pirogerna och nagga dem innan gräddning.
Grädda i ca 15 min i 200 gr.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar