Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 3 oktober 2017

Sockerkaka på kanelbullens dag

Imorgon är det 4 oktober, kanelbullens dag. Har du inte tid att baka kanelbullar så rekommenderar jag denna goda sockerkaka som alternativ. Det är en saftig kaka som smakar kanel, är lite syrlig och söt, och doftar fantastiskt.



175 g smör, rumsvarmt
2½ dl socker
2 ägg
3 dl gräddfil
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4½ dl mjöl

1 dl socker
3 msk kanel
25 g smör

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smöret och sockret fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget, därefter gräddfilen. Blanda de torra ingredienserna och blanda i smeten.
Blanda socker och kanel till fyllningen.
Smöra och bröda en form. Häll i hälften av smeten, strö över hälften av sockerblandningen, häll på resten av smeten och avsluta med att strö på den sista sockerblandningen. Dela smöret i mindre bitar och lägg uppe på kakan.
Grädda i 50-60 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar