Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 21 september 2017

Torskrygg i krämig sås med krossad potatis

Detta är en lite lyxig och mycket god rätt som även är rätt lätt att göra. Perfekt lördagsmiddag med ett glas vitt vin.

Gör potatisen innan fisken. Sätt in potatisen 10 min innan fisken, så blir de färdiga samtidigt.

Fiskreceptet kommer från gourmetmorsan.com.

4 portioner

Torskrygg i krämig sås

4 st torskrygg
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

1 pkt bacon, skivas
3 schalottenlökar, hackas
2 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche
1 msk fransk senap
1 dl hackad gräslök
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 gr.
Lägg fisken i en ugnssäker form, salta, peppra.
Stek bacon och lök. Blanda samman med grädde, crème fraiche, senap och gräslök och häll över fisken. Strö över osten och ställ i ugnen ca 20 min.

Krossad potatis i ugn

900 g delikatesspotatis
havssalt
svartpeppar
olja

Tvätta potatisen och koka den mjuk i 20 min. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av.
Lägg potatisarna på en ugnsplåt, skär ett kryss med en kniv på ovansidan av potatisarna.  Tryck till potatisarna med en sked eller gaffel så de blir krossade (rätt ordentligt, men gör det försiktigt så de håller ihop). Ringla olja över potatisen, strö på salt och peppar.  Ställ in i ugnen 20-30 min, tills de fått fin färg och ser lite krispiga ut.



Det har inte blivit så mycket bilder den senaste tiden. Jag har helt enkelt inte haft tiden att fixa med fotografering och bilder. Det har även stoppat upp skrivandet här då jag helst vill ha med en bild då jag lägger ut ett recept. Men så för ett tag sedan tänkte jag om... bättre att lägga ut recepten och få de dokumenterade än att allt är perfekt. Kanske får jag senare tid att komplettera med bilder. Så tyvärr kommer nog recepten framöver också ofta sakna bild, jag hoppas att recepten ändå kan locka.

Tyvärr hade jag bara telefonen till hands när vi åt detta, och ljuset var dåligt... så bilden blev som den blev... Men det är en bild i alla fall.





1 kommentar:

  1. Provar dina recept ändå, trots avsaknad av bilder ��
    Keep up the good work!

    SvaraRadera