Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 25 augusti 2017

Vaniljrutor

Det finns massor med recept på vaniljrutor på nätet. Jag har gjort ett hopkok av dessa till min variant. Supergoda är de och väldigt smidiga att ha i frysen. Ta upp de bitar du vill ha från frysen, tina dem lite i mikron så de blir lite varma och pudra sedan på florsocker, som nybakat! :)

Deg:
500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl strösocker
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 msk bakpulver

Fyllning:
4 ägg
3 dl strösocker
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
2 dl kesella vanilj
5 dl crème fraîche 34%

florsocker till garnering

Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, socker, vanilj och bakpulver till en deg i matberedaren. Klä en ugnsplåt med bakplåtspapper och tryck ut hälften av degen på plåten. Jag gör små kanter av degen på sidorna så vaniljsmeten inte rinner ut.
Fyllning: Blanda samman ägg, socker och vaniljpulver. Blanda i 
crème fraîche och kesella försiktigt. Bred ut fyllningen över bottnen. 
Smula över resterande deg över fyllningen. Grädda i 200°C i ca 30 minuter. Låt kakan svalna helt och ställ sedan in i kylskåpet. Skär i rutor och pudra florsocker över innan servering.

Ska kakan frysas så strö inte på florsockret utan frys kakan i bitar och strö på florsockret efter upptining, precis innan servering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar