Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 30 augusti 2017

Torsk med rotfrukter i syrad grädde

Detta har verkligen blivit en favoriträtt här hemma. En lätt men supergod rätt som barnen glatt äter, och som passar lika bra en vardag som på helgen med ett glas vitt vin till.

Receptet kommer från arla.se.

Fisk:
700g torsk
ca 1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Sås:
2 morötter
100 g rotselleri
1 liten lök
2 msk smör
6 dl syrad grädde 15 %
salt, peppar
ev. 1/2 dl dill (kan uteslutas)

ris till servering

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg torsken i en form, salta, peppra.
Hacka löken fint, skala och tärna morötterna och rotsellerin i tärningar (ca 1/2 cm). Fräs grönsakerna i smör i en kastrull utan att de tar färg. Häll på grädden och låt koka i 5 min. Häll såsen över fisken. Ställ in i ugnen i ca 30 min. Hacka dillen och strö den över fisken innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar