Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 20 augusti 2017

Picklad rödlök

Picklad rödlök passar bra till t.ex. pulled pork/beef eller hamburgare. Det är inte särskilt svårt att göra, men kräver lite framförhållning. Kom ihåg att titta på ättikan hur stark den är och välj rätt recept efter det. :) Jag har gjort det felet, så jag vet att det är lätt hänt...

1 burk

Med 24%-ig ättika:
1/4 dl ättika (24%)
1 3/4 dl vatten
1 dl socker
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
3-4 rödlökar

Med 12%-ig ättika
½ dl ättika (12%)
1 ½ dl vatten
1 dl socker
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
3-4 rödlökar

Koka upp ättika, vatten och socker, tillsätt salt och peppar, låt svalna. Skiva löken i hela ringar eller halva ringar. Lägg löken i en burk och häll på lagen. Låt stå i kylen ca 3 timmar el över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar