Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 3 februari 2016

Underbara Mormorskakor - Havreformar med chokladkräm

De här goda kakorna fick jag och min vän ofta när vi hälsade på hos hennes mormor. Nu äntligen har jag hittat ett recept som är väldigt likt de fantastiska mormorskakorna. Kakorna är perfekta att ha i frysen.


18 st

150 g smör
1,5 dl socker
1,5 dl havregryn
2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 litet ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Tillsätt havregryn, mjöl och bakpulver samt slutligen smöret. Fördela smeten i folieformar och grädda ca 15 min. Under tiden kakorna är i ugnen så gör fyllningen.

Chokladkräm:
75 g smör
1,5 dl socker
2 msk kakao
3 msk grädde
1 msk sirap

Blanda alla ingredienser i en kastrull, smält och låt puttra i några minuter (ca 3 min).

Tag ut kakorna och fyll dem med chokladkrämen. Grädda ytterliga 5 min. Tag ut och låt svalna.




Tyvärr ingen bra bild, men man ser i alla fall hur kakan ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar