Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 23 juni 2015

Salami- och Brieostpaj

En fantastiskt god paj. Passar bra en fin sommarkväll med ett glas rött.
Receptet hittade jag på Jennys matblogg, men jag har gjort några mindre förändringar i det.



Pajdeg:
3 dl mjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
200 g salami
250 g brieost
1 rödlök
ca 15 cocktailtomater

Äggstanning:
2 dl vispgrädde
3 ägg
ca 1/2 tsk salt
ca 1 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop pajskalets ingredienser i en matberedare. Tryck ut degen i en pajform, nagga med en gaffel och grädda i ca 10 min.
Skär korven och osten i bitar och lägg dem i pajskalet. Halvera tomaterna och skiva löken och lägg även dem i pajskalet. Vispa ihop äggstanningen och häll den över fyllningen i pajskalet.
Grädda pajen i 20-25 min.

Servera pajen med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar