Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 5 december 2013

Pepparkaskbiscotti

I år testade jag pepparkakssmak på mina Biscotti. Det blev ännu en lyckad smaksättning på de goda kakorna. Jag passade även på att göra en sats Saffranbiscotti. Kakorna kommer njutas till andra adventsfikat i helgen tillsammans med årets årgångsglögg, ska bli spännande att se vad Dalarna smakar.



100 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 äggula
1 äggvita
4 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ msk kanel
½ msk ingefära
½ tsk kryddnejlika
½ tsk kardemumma
100 g mandel

Smält smöret och låt svalna något. Vispa smör och socker, tillsätt ett ägg i taget samt äggulan. Blanda de torra ingredienserna och häll i dem i äggsmeten. Rör ihop.  Dela degen i två delar. Tryck ut den till två längder, platta till lite. (Degen är kladdig, mjöla händerna om det behövs när degen ska hanteras.) Pensla med den överblivna äggvitan. Grädda i ca 40 min i 175 grader. Tag ut plåten och sänk temperaturen till 100 grader. Skär längderna i ca 1 cm tjocka diagonala bitar. Lägg bitarna med snittytan upp. Torka kakorna i ca 45 min. Förvara kakorna torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar