Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 31 januari 2013

Lasagne med fetaost och rosmarin


 Det här receptet blev jag tipsad om av min svåger och det var riktigt gott! Lasagnen blir lite lyxig med grädde i ostsåsen och med de färska lasagneplattorna. Rosmarin och fetaost ger den lite annorlunda karaktär som är kul som omväxling. Receptet kommer från alltommat.se men jag har ökat mängden fetaost i såsen något.






1 lök
3 vitlöksklyftor
500 g köttfärs
olja el smör till stekningen
3 msk färsk hackad rosmarin
400 g chilikryddade krossade tomater
1 dl chilisås
1 tsk salt
2 krm peppar

Ostsås:
5 dl mjölk
2 dl grädde
2 msk maizena majsstärkelse
4 msk vatten
150 g fetaost

ca 300 g färska lasagneplattor
ca 100 g fetaost att strö över lasagnen

Hacka lök och vitlök. Stek lök, vitlök och köttfärs i smör el olja, tillsätt rosmarin, krossade tomater och chilisås och låt sjuda 10 min. Smaka av med salt och peppar.

Ostsås: Koka upp mjölk och grädde. Blanda maizena och vatten och red av mjölkblandningen. Tillsätt fetaosten och låt den smälta.

Varva köttfärs, lasagneplattor och ostsås i en form, avsluta med lasagneplattor och ostsås. Smula över fetaost och grädda i 225 grader i ca 20 min. Servera lasagnen med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar