Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 3 oktober 2012

Soliga kanelbullar

Imorgon är det kanelbullens dag och ett bra tillfälle att smaka de här kanelbullarna som piffats till lite extra med marsankräm och ev. glasyr.
 
 
Ca 12 stora bullar

Deg:
25 g jäst
1,5 dl mjölk
3/4 dl socker
1/4 tsk salt
75 g mjukt smör
1 ägg
1 tsk stötta kardemummakärnor
ca 6 dl vetemjöl

Smörblandning:
50 g mjukt smör
1/2 dl socker
1 tsk kanel (kan bytas mot 2 tsk vaniljsocker)

Topping:
 ca 2 dl marsankräm
ägg

Glasyr (kan uteslutas)
1 dl florsocker
3/4-1 msk vatten

Lös jästen i kall mjölk, tillsätt socker, kardemumma, salt, ägg och smör. Tillsätt mjöl, lite i taget och arbeta till en smidig deg (ca 5 min i assistent). Låt degen jäsa ca 1 timme.
Blanda smör, socker och kanel till en röra.
Kavla ut degen till en kvadrat ca 36x36cm, bred kanelröran på degen, rulla ihop till en rulle. Dela rullen i 12 bitar, ställ bullarna på en plåt eller i en muffinsform med pappformar i botten. Låt jäsa ca 1 timme. Gör marsankrämen enligt anvisningar, ställ i kylen.
Gör försiktigt ett hål i mitten av var bulle och lägg i ca ½ msk marsankräm. Vispa upp ägget och pensla bullarna. Grädda i 10-12 min i 200 grader. Låt bullarna svalna.
Om glasyr önskas, blanda florsocker och vatten och ringla glasyren över bullarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar