Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 7 december 2011

Rökig omelett

Vill du göra en snabb och lätt lunch, då passar en omelett bra. Kanske passar omeletten på helgen, om frukosten dragit ut på tiden för att det var så mysigt att sitta och dricka kaffe i morgonrocken, eller för att det väntar en trerättersmeny på kvällen. Omeletten kan också vara ett alternativ till ägg och bacon på en härligt lång brunch.

Den här omeletten får en tydlig karaktär av det rökta köttet och den passar bra att serveras med en enkel sallad. Vill du servera omeletten på en brunch, gör då i stället flera små omeletter.


1 stor omelett (el 4 små):
3 ägg
1 msk grädde
40-50 g rökt kött (t.ex. hjort el struts)
en liten bit rödlök, ca 15 g
1 msk hackad gräslök
ca 1 krm salt
1 krm svartpeppar

Hacka löken fint och hacka köttet. Vispa ihop ägg och grädde, tillsätt, kött, lök och gräslök och smaka av med salt och peppar. Stek omeletten tills ägget stannat, vik den bubbel och servera med en grönsallad eller tomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar