Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 7 juli 2011

Smultronlycka

Det verkar vara ett riktigt smultronår i år. Smultronen är stora och fina och de finns massor av dem. Jag älskar dessa fina, goda små bär och äntligen kan jag testa på lite olika recept med dem, den tanken har inte funnits tidigare då jag nätt och jämnt fått ihop några bär till filen på morgonen. Jag har en del idéer som jag hoppas på att kunna testa denna sommaren... Jag börjar med två förslag på lätta desserter med smultron.

Ibland är smultronen söta och härliga och man kan strö dem direkt över filen eller glassen och njuta, men ibland kan de faktiskt vara lite smaklösa och då kan de få hjälp av lite sötma för att få fram smaken.

Smultron med grekisk yoghurt
Varva smultron med lite grekisk yoghurt i ett glas. Avsluta med att ringla över lite flytande honung. Ät och njut!

Rårörda smultron till glass
Tag ½-1 tsk socker till drygt 1 dl smultron. Häll detta i en skål och rör tills sockret löst sig. Servera till en god vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar