Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 10 juni 2011

Mormors kycklingpaj

Detta kycklingpajrecept är ett släktrecept som absolut ska sparas. Receptet är dock lite förändrat, som det lätt blir med tiden... Jag har lagt till en av mina favoritingredienser, chipotle, för att få ett litet uns av sting. Det går lika bra att göra pajen utan chipotle eller ta mer om man vill ha en lite starkare paj. Pajen är väldigt god och den har även gått hem hos våra yngre gäster.


Pajdeg:
100 g smör
2½ dl mjöl
2 msk kallt vatten

Hacka samman smör och mjöl. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Låt degen vila ca 30 min i kylskåp. Tryck därefter ut degen i en pajform, nagga med en gaffel och grädda i 15 min i 200 grader.

Fyllning:
1 grillad kyckling
1 liten purjolök
ca 200 g färska champinjoner
1 röd paprika
2 msk mjöl
3 dl grädde
2 nsk tomatpuré
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
ev. 1 tsk chipotle
1 dl riven lagrad ost

Rensa och dela kycklingen i små bitar. Strimla purjolöken och skär paprikan i bitar. Skär champinjonerna i lite större bitar. Fräs lök, svamp och paprika utan att de tar färg i lite smör. Tillsätt mjölet och rör runt så det fördelar sig över grönsakerna, häll på grädden och låt puttra ca 3 min. Tillsätt kyckling, tomatpuré, chipotle och smaka av med salt och peppar.

Häll fyllningen i pajskalet och strö över osten. Grädda i ca 15 min (200 grader) eller tills osten fått fin färg.
Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar