Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 17 maj 2011

Kalkonlasagne

Lasagne är en vardagsfavorit här hemma, men ibland kan lite variation vara trevligt. Byt ut köttfärsen mot kalkonfärs och få en ny smak på lasagnen. Extra god blir lasagnen med färska lasagneplattor, och i stället för ostsås blandar jag ihop crème fraiche och riven parmesan vilket ger lite syra till lasagnen. För att göra vardagsrätten lite finare serveras lasagnen i portionsformar.

500 g kalkonfärs
2-3 schalottenlökar
500 g passerade tomater
1 kyckling fond du chef
salt och peppar

2 dl crème fraiche
100 g parmesan

200 g färska lasagneplattor

Sätt ugnen på 250 grader. Koka upp en stor gryta med vatten. Hacka löken. Stek färsen och löken. Tillsätt tomaterna och fonden, låt koka 5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Blanda crème fraiche och ost. Koka lasangeplattorna 2 minuter, häll av vattnet och häll i kallt vatten så plattorna svalnar något. Varva kalkonsåsen och pastaplattorna i portionsformar (dela plattorna i lagom stora bitar) eller en större ugnsform, bred oströran på ett lager i mitten samt överst. Gratinera lasagnen tills den fått fin färg, ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar