Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 14 maj 2011

Citronrutor

Dessa små sommarbakverk är helt underbart goda, det är en fantastisk blandning av sött och syrligt. De passar utmärkt till en  kopp kaffe en solig dag, Dessa kommer göras många gånger om här hemma, jag rekommenderar verkligen att du också testar dem!

Det går bra att göra halv sats av smeten och göra den i en form (D = 21-28 cm), men den ska gräddas i ca 25 min i stället för kakan blir lite högre då. Rutorna går utmärkt att frysa.



150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk
rivet skal från 2 stora citroner


Citronkräm:
100 g smör
2 msk citronsaft
rivet skal från 1 stor citron
2 tsk vaniljsocker
ca 5 dl florsocker


Kokosflingor till garnering


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt torra ingredienserna omväxlande med mjölken och smöret. Blanda i citronskalet. Lägg bakplåtspapper i en långpanna, smöra och bröda den och häll i smeten. Grädda ca 15 min. Känn med en sticka så kakan inte är kladdig. Låt den svalna.
Smält smöret till glasyren, tillsätt övriga ingredienser och rör den slät. Bred glasyren på kakan och strö kokos över. Skär i lagom stora bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar