Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 20 mars 2011

Inlindad kyckling med krämig pasta

Detta är att favoritrecept sedan ett antal år tillbaka. Ursprungsreceptet kommer från en Allt om mat-tidning, men jag har ändrat ingredienserna lite efter tidens gång. Det går bra att byta ut kycklingen mot något annat kött, själv har jag gjort det med kalkon, lamm och hjort också.

Detta är också mitt bidrag till Månadens utmaning på "Kalasgott".



Kyckling:
4 kycklingfiléer
1 paket bacon
4 msk blandade örter (t.ex. basilika, oregano, rosmarin, timjan, persilja)
1 vitlök

Sätt ugnen på 125 grader. Blanda örterna med vitlöken, rulla filéerna i örtblandningen och linda in var filé i två baconskivor. Stek kycklingarna runt om, lägg dem i en ugnssäker form och stek dem i ugnen till ca 70 grader.


 Sås:
 2 dl vitt vin
2 dl matlagningsgrädde
1 vitlöksklyfta
1 chicken fond du chef
salt och peppar

Blanda alla ingredienser i en gryta. Koka ihop till ca hälften, mixa såsen med en stavmixer och smaka av med salt och peppar.


Fräst tillbehör:
1 knippe grön sparris
100 g sockerärtor
200 g kantareller


Dela sparrisarna i större bitar. Dela sockerärtorna på längden. Fräs allt i smör, smaka av med salt.

Pasta:
ca 300 g färsk fettuccine

Kokas i rikligt saltat vatten. Häll av vattnet från pastan, häll på såsen och blanda om.

Servera kycklingen på en bädd av grönsaker med den krämiga pastan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar