Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 30 januari 2022

Kycklingsoppa med smak av Tom Kha gai

1 gul lök i klyftor
2 vitlöksklyftor, hackade
2 kycklingfiléer i bitar
1/2 röd chili, tunnt skivad
Ca 2 cm ingefära, skalad och hackad
2 lime
2 burkar kokosmjölk
4 dl vatten
1-1/2 tsk salt
75 g sugersnaps, snoppade
1 liten bukett broccoli, i bitar
4 port ramennudlar

Fräs lök, vitlök, chili och ingefära utan att de tar färg. Tillsätt kokosmjölk, vatten och limejuice och låt soppan sjuda 10 min. Smaka av med salt. 
Tillsätt kycklingen och koka i 5 min, tillsätt sugersnaps och broccoli och koka ytterliga 5 min.
Koka nudlarna enligt anvisningarna. Lägg nudlar i botten på en tallrik och häll soppan över, servera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar