Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 30 januari 2022

Älggryta

En härligt mustig gryta som passar mörka kvällar. Servera med ugnspotatis och ett glas rött. 


Smör till stekning
2 st gul lök
1,2 kg älgkött, skuret i grytbitar
7 dl vatten
6 msk viltfond
50 cl porter
2 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 st lagerblad
1 msk enbär, mortlade
0,25 kruka färsk timjan
4 st morötter
2 st palsternacka
2 dl syrad grädde
125 g messmör
3 msk lingonsylt
200 gram kantareller
salt och svartpeppar

Putsa och skär köttet i bitar. Skär löken i smala klyftor.  Stek köttet i smör tills det fått färg, tillsätt löken och stek en liten stund. Häll över vatten, fond och porter, samt kryddor. Låt koka ca 1,5 h eller tills köttet är mört.
Skala och skiva morötter och palsternacka. Lägg grönsakerna i grytan samt tillsätt grädde, messmör och lingonsylt. Låt koka ca 15 min tills grönsakerna är mjuka. Smaka av med salt och peppar. Stek svampen i torrt järn, tillsätt en matsked smör, salta och peppra. Toppa grytan med svampen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar