Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 10 februari 2021

Våfflor

Jag har testat många olika våffelrecept men aldrig blivit riktigt nöjd. Jag har testat iskallt vatten,  bubbelvatten, mycket fett, men aldrig har det blivit riktigt bra.  Men nu har jag hittat ett riktigt bra recept,  med mjölk. Det ger goda och lagom frasiga våfflor. Den fina frasigheten kan dock bero på både receptet och mitt fantastiska våffeljärn... Men goda blir iaf våfflorna! Jag gräddar våfflorna under tiden man äter så man alltid får en våffla direkt från järnet. 


Ca 4 portioner

Blanda:
3 dl vetemjöl
1 msk socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
Tillsätt och vispa ut till fin smet:
2 dl mjölk 
100g avsvalnat smält smör
Tillsätt och vispa:
2 dl mjölk
1 ägg

Grädda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar