Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 10 februari 2021

Majssoppa

En solgul soppa med smak av spiskummin. Se till att du väljer goda majskorn, de påverkar soppans slutresultat. Servera med stekt bacon och vitlöksbröd.

2 port (4 förrättsport)

1 liten lök
1 vitlök
380 g majs på burk
1 grönsaks fond du chef 
Ca 3 dl vatten
1/2 dl creme fraiche 
1/4 tsk spiskummin
1/4 tsk salt
Peppar
Chiliflakes 

Finhacka lök och vitlök, stek dem mjuka i smör. Tillsätt majs och stek dem också lite. Häll i vatten, buljong och creme fraiche och låt koka någon minut. Mixa soppan och smaksätt med kryddorna.

Stekt bacon att servera till.

Vitlöksbröd:
2 rågade msk Bregott
1 vitlöksklyfta, pressad
Salt, peppar
Vitt bröd
Blanda och bred på brödet. Grilla i ugn tills det fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar