Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

måndag 18 december 2017

Citronmuffins med vit choklad

Goda, lite syrliga muffins med vit choklad. Perfekta att ha i frysen och tina lite i mikron när man ska äta dem.

200 g smör
3 dl socker
2 ägg
1½ dl mjölk
4 msk pressad citronsaft
rivet skal av två mindre citroner (helst ekologiska)
3/4 dl mandel
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
50 g vit choklad

Sätt ugnen på 200 grader.
Skålla, skala och mal mandeln. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt ägg, mjölk, citronsaft, skal och mandel. Bland mjöl och bakpulver och tillsätt det. Hacka chokladen i grova bitar, rör i smeten.
Fyll muffinsformar till 2/3 delar av formarna, grädda i ca 15 in.
Låt svalna innan de äts för de går lätt sönder när de är nybakade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar