Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 21 oktober 2016

Ananaspaj


En supergod ananaspaj som passar lika bra på sommaren som på vintern då det inte finns så mycket bär och frukt. Pajen blir luftig och fin, och går även bra att frysa.

Receptet kommer från Landleys kök.

Pajdeg:
150 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
ca 420 g avrunnen krossad ananas
2 dl cremé fraiche
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Låt ananasen rinna av i ett durkslag.

Blanda samman ingredienserna till pajdegen, för hand eller i en mixer. Tryck ut degen i en pajform.

Blanda ananasen med resterande ingredienser till fyllningen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i 175 gr i ca 40 min.

Servera med vaniljvisp eller vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar