Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 27 augusti 2016

Nudelsallad med fläskfilé

Detta är en mycket god sallad som känns lite finare och ett glas rött passar perfekt till. Köttet kan tillagas i ugn eller grillas, och det kan även förberedas en dag i förväg och marineras i kylen över natten. Jag tycker dock salladen är som godast när den är något ljummen.

Receptet kommer från www.arla.se.



4 port

600 g fläskfilé
2 msk smör

Rub:
1 msk farinsocker
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 tsk malen ingefära
½ tsk malen kanel

Marinad:
2 dl hoisinsås
1 röd chili, finhackad
2 msk flytande honung
2 tsk kinesisk soja

Sallad:
200 g äggnudlar
75 g sockerärtor
2 morötter
4 salladslökar
ca 3 msk sesamfrön (ev. rostade)
ev. 1 kruka koriander (kan uteslutas)

Till servering:
ca 2 dl gourmet crème fraiche ingefära chili

Sätt ugnen på 175 gr. Blanda ihop ruben och klappa in den i köttet. Låt köttet vila ca 30 min i rumstemperatur.

Bryn köttet runt om i smör, lägg i ugnssäker form och stek i mitten av ugnen till en temperatur på 68 gr.

Blanda ihop marinaden. Låt det varma köttet marinera i marinaden tills det svalnat något. Skär köttet i strimlor och lägg tillbaka det i marinaden. (Hit kan förberedas dagen innan om så önskas.)

Koka nudlarna enligt anvisning på paketet. Spola dem i kallt vatten.

Strimla grönsakerna och blanda med med nudlarna. Lägg upp salladen på ett fat eller i en form, lägg på köttet och ringla över marinaden. Strö över sesamfrön och ev. koriander.

Servera med crème fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar