Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 1 maj 2012

Alfajores

De här kakorna är sagolikt goda. Däremot kräver de både tid och lite tålamod att göra, men det är det värt!
Receptet kommer från boken "Cecilias Fikastunder".

Alfajores kallas även för Argentinska nationalkakor då de är väldigt vanliga i Argentina. Som jag förstått det då jag läst lite om kakorna kommer de ursprungligen från Spanien, men idag bakas de även i fler sydamerikanska länder.



Kola:

1 burk söt kondenserad mjölk

Lägg burken, oöppnad, i en gryta. Fyll upp med vatten så hela burken är täckt. Koka i ca 4 timmar, se till att burken hela tiden är täckt med vatten.

Kakor:

1 citron
2 dl socker
250 g smör
3 äggulor
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
3½ dl maizena
2 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 250 grader.
Riv citronskalet fint. Vispa socker och smör pösigt, tillsätt äggulorna, citronskal och 1 msk citronsaft, vispa. Blanda de torra ingredienserna och blanda ihop med smeten.
Kavla ut degen till ½ cm tjocklek, stansa ut kakor (ca 5 cm i diameter). Grädda kakorna i 5-7 min, kakorna ska precis börja ta färg men inte bli bruna. Låt svalna.

Montering:
Tag en kaka och bred 1-2 tsk kolakräm på den, lägg på en kaka ovanpå och tryck ihop lätt.
Bred ev. lite kola runt kanten och doppa kakorna i kokosflingor.


Ska kakorna sparas är det bäst att inte montera ihop dem, förvara kakorna i en burk och kolakrämen i kylskåpet. Kolakrämen håller ca en månad i kylskåp. Det går också att frysa kakorna färdiga, men de blir då lite mjuka då de tinas upp.



1 kommentar:

  1. Utmärk resultat, bytte citronen mot vaniljsocker, vaniljextrakt och rom.

    SvaraRadera