Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 7 april 2012

Påskbakelser

Vill passa på att önska er en glad påsk med dessa Påskbakelser.

På bloggen Bakverk och fikastunder visar Ulrika hur man lätt gör söta påskkycklingar.


Rulltårta:
3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk

2 dl sylt

Sätt ugnen på 250 gr (200 gr för varmluft). Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver, vänd ner det i smeten. Tillsätt mjölken och rör till en fin smet. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ca 5 min. Stjälp upp kakan på ett sockrat papper. Bred på sylten och rulla ihop, låt svalna.

Garnering:
Gul mandelmassa
Inlagda aprikoser el persikor
Grädde + en nypa socker

Kavla ut mandelmassan till en tunn platta, lägg en bit rulltårta på mandelmassan och svep in rulltårtan. Skär bort överblivna kanter på mandelmassan, dela rulltårtan i bitar.
Vispa grädden med sockret. Tag upp frukten och torka den med hushållspapper.

Lägg upp rulltårtebitarna på en tallrik, lägg en el två bitar frukt på rulltårtan och spritsa över grädde. Garnera ev. med marsipankycklingar eller påskägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar