Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 23 augusti 2022

Kycklinggryta "allt-i-ett"

En härlig kycklinggryta med smak av vin och bacon. Passar till den annalkande hösten. Ett glas rött passar bra till.


Ca 600 g kycklingfilé i skivor
1 pkt bacon i bitar
2 vitlöksklyftor,  skivade
1/2 purjolök, skivad
2 stora morötter, skivade
1 kg potatis, skivad
1 l vatten
2 kycklingbuljongtärningar
2 dl vitt vin
2 lagerblad
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
Ev mer vatten

Stek kycklingbitarna, bacon och vitlök, lägg i en stor gryta. Lägg i purjolök,  morötter, vatten, buljong, vin och lagerblad. Koka upp och koka i 1 timme.  Tillsätt potatis och ev mer vatten och koka ca 15 min till potatisen är mjuka. Smaka av med salt och peppar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar