Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 23 augusti 2022

Rosenbröd

Ljusa fluffiga bullar med vallmofrön. 

Jag använder kall mjölk och rumsvarmt smör, och låter bullarna jäsa lite längre. Jag har även vetemjöl special i stället för vanligt vetemjöl. Detta ger riktigt fluffiga, fina bullar.


75 g smör, rumsvarmt
5 dl mjölk
50 g jäst
1 msk socker
1 tsk salt
1 ägg
ca 13-14 dl vetemjöl special

Mjölk
Vita och/eller svarta vallmofrön

Smula jästen i en bunke, häll på mjölken och lös upp jästen. Tillsätt socker, salt och ägg och ca 10 dl av mjöl. Arbeta ihop, tillsätt smöret och sedan resten av mjölet. Bearbeta degen 5-6 min i maskin. Låt jäsa i ca 1 timme.
Baka ut bollar av degen, låt jäsa ca 40 min. Pensla bullarna med mjölk och strö över vallmofrön.
Baka i ugnen i 8-10 min i 225 gr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar