Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 26 augusti 2022

Pärontosca

Nu är snart päronen mogna på träden och det passar bra att göra pärontosca. Detta är en underbart god kaka, saftig av päronen och knäckig! 


2 päron
Saften från 1/2 citron
Rivet skal från 1/2 citron
75 g smält smör
2 ägg
1 1/2 dl socker
2 1/2 dl mjöl 
1 tsk bakpulver

Tosca:
75 g smör
1 dl socker 
2 msk mjölk
2 msk mjöl
75 g flagad mandel

Sätt ugnen på 175 gr.  

Skala och kärna ur päronen. Blanda päronbitarna med citronsaften.

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt citronskal och smör. Blanda mjöl och bakpulver, och blanda ner i smeten tillsammans med päronbitarna.
Häll smeten i en smord form och grädda kakan i ca 25 min.

Tosca:
Blanda smör, socker, mjölk och mjöl i en kastrull. Koka upp på medelstark värme under omrörning. Ta kastrullen åt sidan och blanda i mandeln.

Ta kakan ur ugnen och häll på toscasmeten. Grädda kakan ytteliga ca 20 min, tills toscan fått fin färg. Ta ut och låt svalna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar