Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 1 augusti 2019

Dubbelmarinerad fläskfilé

Dubbelmarinerad fläskfilé är väldigt smidigt då man ska förbereda maten eller då man ska ha med sig picnic-mat. Servera till exempel med potatissallad eller pastasallad (länk Sweet chili-pastasallad).



ca 600 g fläskfilé (el fläskytterfilé)

Marinad 1:
2 st pressade vitlöksklyftor
1/2 dl vatten
1 dl vitt vin
1/2 dl olja
2 tsk torkad timjan

Marinad 2:
1 röd chili, hackad
1 pressad vitlöksklyfta
1,5 msk kinesisk soja
1,5 msk balsamvinäger
3/4 dl olja
1 dl hackad persilja
1 krm peppar
1/2 tsk salt

Putsa köttet. Blanda marinad 1 och lägg köttet i den. Låt ligga ett par timmar eller över natten.
Tag upp köttet och torka av det, bryn i olja och lägg det sedan i en ugnssäker form. Grilla i 150 gr till 70 gr (ca 25-30 min). Blanda marinad 2. Låt köttet svalna något och lägg sedan köttet i marinaden, i dubbla plastpåsar. Låt ligga några timmar. Skiva köttet och häll över marinaden, salta, peppra och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar