Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 21 augusti 2022

Tiramisu

Tiramisu är en favvoritdessert för mig. Jag glömmer aldrig när jag smakade den första gången i Italien med en underbar kopp espresso till. Jag och min vän tågluffade och hade inte jättemycket pengar, men detta unnade vi oss och det var fantastiskt! 
Hittar man inte savoiardikex så går det också att använda biscottikex. Den här gången tog jag lite biscotti och smulade över innan servering och det gav ett gott "crunch".  


Ca 6 port

200 g Savoiardikex
1/2 dl starkt kaffe
1/4 dl Amaretto

4 ägg
450 g mascarpone 
2 dl florsocker

Kakao

Separera äggulor och vitor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa äggulor och florsocker vitt, tillsätt osten. Vänd i äggvitorna. Lägg hälften av kexen i en form. Blanda kaffe och Amaretto, ös över hälften av blandningen. Lägg på hälften av ostsmeten. Lägg på de sista kexen, ös över kaffeblandningen och lägg slutligen på sista ostsmeten. Låt stå kallt över natten. Pudra på kakao innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar