Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 28 januari 2023

Citronkaka med spets




50 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
rivet skal från 2 st citroner
½ dl mjölk
½ dl citronsaft

Glasyr:
2 msk mjukt smör
1 dl socker
2 msk grädde

Sätt ugnen på 175 gr. Smält smöret till kakan, låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda i smeten samt mjölk, smör och citron (saft och skal). Smörj och bröda en form och häll i smeten. Grädda kakan ca 30 min.

Rör ihop inredeienserna till glasyren, bred den över kakan. Grädda kakan ytterliga 15-20 min, kakan ska vara klar och glasyren ska ha fått en spetsliknande struktur och fått lite färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar