Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 1 april 2021

Mangotårta

En god, len och inte så söt tårta.
Det går att göra bottnen utan att ha in den i ugnen också, ställ den då i stället kallt.


12 digestive, krossas
1 dl kokosflingor
100 g smält smör

Sätt ugnen på 175 gr. Blanda ingredienserna till botten och tryck ut i botten på en form. Grädda 10 min. Låt svalna helt.

250 g mango
1 lime
5 gelantinblad
200 g philadelphia
2 dl grekisk yoghurt
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl vispgrädde

Blötlägg gelantinbladen 5 min i vatten. Mixa mango och limejuice till en pure, värm på den och lägg i gelantinbladen, rör tills de smälter. Låt svalna.
Vispa ihop ost, yoghurt, florsocker och vaniljsocker. Rör i mangopuren. Vispa grädden och vänd ner i mangosmeten. 
Häll smeten över botten. Ställ svalt medan du gör mangorippel. 

200 g mango
1 lime
1 msk florsocker
1/2 gelantinblad

Lägg gelantinbladet i blöt 5 min. Mina mango, limejuice och florsocker till en pure. Ta ca 2 msk av pure och värm, lägg i gelantinbladet och rör tills det smält. Blanda i det i övriga mangopuren. 
Lägg några större klickar av pure på tårtan och dra med en kniv el sked genom allt för att skapa ett fint mönster.

Ställ svalt minst 3 h. Tårtan går även bra att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar