Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 31 mars 2021

Janssons frestelse

Jag vill ha fart potatis i min Jansson, men många tycker det ska vara mjölig. En smaksak helt enkelt. Om man inte vill ha ansjovis i så salta vart lager under montetingen.


1 kg potatis
2 gula lökar
Ca 75 g ansjovisfilé + spad
5 dl vispgrädde
50 g smör
ströbröd
smör

Skiva löken,  stek den mjuk i smör. Skala potatisen och skär den i stavar, ca 5 mm tjocka. Dela ansjovisfileerna på längden. Smörj formen med smör. Varva potatis, lök och ansjovis. Häll på lite spad och grädden, strö över ströbröd och lägg smöret i bitar överst. 
Grädda i 200 gr i ca 50 min.

1 kommentar:

  1. The 4x8 sheet metal prices near me - iTanium Art
    This website titanium piercing jewelry offers 3-4 x 10 sheets. The 4x8 titanium shift knob sheet metal prices near titanium quartz meaning me. These price drops are often titanium money clip found at local boutiques titanium quartz meaning such as Merkur,

    SvaraRadera