Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 13 februari 2021

Bakad potatis med kycklingröra och laxröra

Jag har alltid älskat kycklingröra, men jag hade svårta att få till den riktigt bra hemma. Men så till slut kom jag på att ha i remuladsås och det var det som var nyckeln till en fantastisk kycklingröra. Nu är den här röran sedan många år ett måste var gång vi äter bakad potatis. 
Får man röra över är den perfekt att blanda med pasta och lite riven ost och gratinera i ugnen.

Laxröran gjorde min mamma och den var min favorit när jag var liten.

Kycklingröra:
1 grillad kyckling, i bitar
3 dl creme fraiche
1 dl remuladsås
½ dl majonäs
1 ½ tsk curry
1 tsk salt
140 g majs
2-3 dl gröna ärtor, lätt kokta
½-1 gul lök, finhackad

Blanda ihop creme fraich,  remulad,  majonäs,  curry och salt. Tillsätt övriga ingredienser och smaka av. 
Servera till bakad potatis. 

Laxröra:
250-300 g lax
2 dl creme fraiche 
1/1-1 dl majonäs
1/2 dl fryst dill el1 dl färsk dill, klippt 
1/2 finhackad gul lök
1 krm peppar
Ca 1/3 tsk salt
Ev 1-2 dl ärtor

Mosa/riv sönder laxen med en gaffel.  Tillsätt creme fraich,  majonnäs, dill och lök.  Smaka av med salt och peppar. Rör sist i ärtorna. Smaka av igen. 
Servera till bakad potatis. 


1 kommentar:

  1. Kul recept, ska genast provas! Vi har börjat käka bakad potatis igen efter långt uppehåll men haft idétorka på tillbehör :)

    SvaraRadera